Het aantal studenten dat met vragen, bezwaren en verzoeken aanklopt bij examencommissies van universiteiten groeit. Dit blijkt uit een inventarisatie van de NOS. Universiteiten merken op dat studenten mondiger zijn geworden, meer druk voelen om snel af te studeren en beter op de hoogte zijn van hun rechten en procedures.

De stijging in het aantal studenten heeft bij alle universiteiten geleid tot extra werkdruk. Sinds de coronacrisis zien onderwijsinstellingen dat studenten vaker een beroep doen op examencommissies, wat voor extra werklast zorgt. Daarnaast speelt de bredere problematiek van de toenemende studentenaantallen een rol, hoewel dit vooral voor universiteiten geldt, omdat het aantal studenten in het hbo juist afneemt. In het studiejaar 2022-2023 daalde het aantal nieuwe hbo-studenten met 5,5% ten opzichte van het voorgaande jaar, wat dit probleem minder relevant maakt voor hogescholen.

Uit het jaarverslag van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat het Loket BBK (Beroep, Bezwaar, Klacht) in het studiejaar 2020-2021 ruim 1300 berichten ontving, waarvan 1057 gericht waren aan het College van Beroep voor de Examens (CBE). In het studiejaar 2021-2022 nam dit aantal af naar 1242 berichten, waarvan 844 naar het CBE waren gericht. Bij deze hogeschool is er dus sprake van een daling in het aantal klachten en bezwaren.