Loonstijging in maart met 7,5% , hoger dan inflatie
Loonstijging in maart met 7,5% , hoger dan inflatie
In maart zijn de loonafspraken voor het eerst in lange tijd met gemiddeld 7,5% hoger dan de inflatie, die volgens het CBS 4,4% bedroeg. Dit percentage is een nieuw record en de hoogste stijging sinds de jaren zeventig, aldus AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur voor Nederlandse werkgevers. In maart zijn er 28 cao’s afgesloten, wat geldt voor zo'n 250.000 werknemers.
AWVN merkt op dat de onderhandelingen steeds harder worden, waarbij vakbonden vaak dreigen met acties. Toch lijkt dit de voortgang van nieuwe cao-afspraken niet te vertragen. Stakingen en acties komen vooral voor bij cao's die afhankelijk zijn van overheidsfinanciering, zoals in de zorg, het openbaar vervoer en bij gemeenteambtenaren. In de marktsector blijft het aantal stakingen beperkt.
AWVN geeft met haar cijfers een vooruitzicht op de loonsverhogingen die werknemers het komende jaar kunnen verwachten, terwijl het CBS terugkijkt op eerder gemaakte cao-afspraken.
Gerelateerde berichten
-
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
Cao mbo 2025 akkoord
De werkgeversorganisatie MBO Raad enerzijds en de vakorganisaties Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid, de FvOv en CNV hebben op 4 juli 2025 een onderhandelaarsresultaat gesloten over de arbeidsvoorwaarden voor de sector mbo. Er is dus weer een cao mbo vanaf 1 augustus 2025. Hieronder lees je meer over de afspraken die voor de cao zijn gemaakt:
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
-
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
De treinstakingen van aanstaande dinsdag zijn uitgebreid van Zuid-Holland naar de hele randstad, de NS heeft daarop besloten alle treinen te annuleren. Omdat er geen treinen rijden, is een centraal actiemoment niet langer mogelijk.
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
-
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam
10 juni, Dam Amsterdam – programma vanaf 12.00 uur
Eerder riepen we op om naar de staking op 10 juni op het Malieveld te komen. Inmiddels hebben de bonden voor NS-personeel aangekondigd om die dag in het westen van het land te staken, wat maakt dat Den Haag met het OV waarschijnlijk slecht bereikbaar is.
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam