Wet Toekomst Pensioenen schiet ernstig tekort. Teken bezwaar aan!
Wet Toekomst Pensioenen schiet ernstig tekort. Teken bezwaar aan!
Dit artikel is afkomstig van
CMHF.
Ik teken bezwaar aan tegen de eventuele gevolgen van het invoeren van de Wet Toekomst Pensioenen voor mijn (toekomstige) pensioen !
Het zal u niet ontgaan zijn dat er de afgelopen jaren is besloten het pensioenstelsel drastisch te wijzigen. Dat heeft geleid tot de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) die recentelijk door de Tweede Kamer is aangenomen.
De CMHF heeft de afgelopen jaren via de VCP en via
publicaties aangegeven waar in onze ogen de WTP nog tekort schiet. Daarbij is tevens aangeven welke verbeteringen ons inziens in de WTP moeten worden aangebracht. Die verbeterpunten zijn echter niet overgenomen waardoor de WTP in onze ogen op een aantal punten tekort schiet.
Binnenkort zal de Eerste Kamer stemmen over de invoering van de WTP. Wanneer de Eerste Kamer met de wet instemt is de WTP een feit. Indien de WTP ook door de Eerste Kamer wordt aangenomen heeft dit onder andere als consequentie dat het individueel bezwaarrecht, dat de deelnemer in het huidige pensioenstelsel heeft, buiten werking wordt gesteld.
Diverse fondsen zijn op dit moment al bezig zijn met de nadere uitwerking van de wet en de daarvoor benodigde nieuwe pensioenregelingen. Omdat het individueel bezwaarrecht buiten werking wordt gesteld, zal dit moment door fondsen aangegrepen kunnen (en soms ook moeten) worden om ook overgangsrechten af te schaffen. En dat kan zowel actieve deelnemers als gepensioneerden in materiële zin negatief raken.
Daarnaast regelt de WTP bijvoorbeeld ook dat de huidige doorsneesystematiek wordt afgeschaft. De doorsneesystematiek houdt in dat iedereen dezelfde premie (in % van het pensioengevend loon) betaalt en dat iedereen hetzelfde pensioen (in % van het pensioengevend loon) opbouwt. Het afschaffen van de doorsneeproblematiek leidt ertoe dat er mensen zijn die hierdoor een lagere pensioenopbouw krijgen. Deze moeten adequaat gecompenseerd worden. In de WTP gebeurt dit compenseren niet op basis van het individuele pensioenrecht van de deelnemer maar op basis van leeftijdscohorten (leeftijdsgroepen). Iedereen binnen dat cohort krijgt dezelfde compensatie, los van de daadwerkelijk benodigde compensatie. Deze benadering is niet zonder risico. Immers niet uit te sluiten valt dat daardoor onevenwichtigheden ontstaan die de pensioengerechtigde in materiële zin negatief raken.
Om nu te voorkomen dat de deelnemers op termijn worden geconfronteerd met gevolgen van de invoering van de WTP waartegen dan geen bezwaar meer mogelijk is, roept de CMHF u op nu het nog wel mogelijk is, gebruik te maken van het nog bestaande individuele bezwaarrecht. Dat kunt u doen door reeds nu bezwaar aan te tekenen via bijgaande voorbeeldbrief die u kunt downloaden. U kunt natuurlijk ook anderen die geen lid zijn van de CMHF informeren met betrekking tot deze aangelegenheid. Immers het is in het belang van alle deelnemers dat hun pensioen ook in het nieuwe pensioenstelsel adequaat geregeld is.
LEES VERDER
Gerelateerde berichten
-
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
Cao mbo 2025 akkoord
De werkgeversorganisatie MBO Raad enerzijds en de vakorganisaties Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid, de FvOv en CNV hebben op 4 juli 2025 een onderhandelaarsresultaat gesloten over de arbeidsvoorwaarden voor de sector mbo. Er is dus weer een cao mbo vanaf 1 augustus 2025. Hieronder lees je meer over de afspraken die voor de cao zijn gemaakt:
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
-
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
De treinstakingen van aanstaande dinsdag zijn uitgebreid van Zuid-Holland naar de hele randstad, de NS heeft daarop besloten alle treinen te annuleren. Omdat er geen treinen rijden, is een centraal actiemoment niet langer mogelijk.
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
-
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam
10 juni, Dam Amsterdam – programma vanaf 12.00 uur
Eerder riepen we op om naar de staking op 10 juni op het Malieveld te komen. Inmiddels hebben de bonden voor NS-personeel aangekondigd om die dag in het westen van het land te staken, wat maakt dat Den Haag met het OV waarschijnlijk slecht bereikbaar is.
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam