Steeds meer tijdelijke contracten in mbo
Steeds meer tijdelijke contracten in mbo
Uit cijfers van DUO blijkt dat de afgelopen 10 jaar het aantal werknemers met een vast contract mbo is gedaald van bij 90 % naar 78 % in 2023. Eén op de vijf werknemers in het mbo heeft dus een tijdelijk contract. Echte verklaringen heb ik hier niet voor kunnen vinden. Dat meer leraren een tijdelijk contract hebben zou deels te maken kunnen hebben met de vergrijzing. Er zijn meer docenten die met pensioen gaan en die worden dan opgevolgd door jongeren met een tijdelijk contract. Een andere mogelijke verklaring zijn de coronagelden waar mbo instellingen met name tijdelijk personeel voor hebben aangenomen. En misschien is het ook wel zo dat de mbo scholen het wel fijn vinden veel tijdelijk personeel te hebben waar ze makkelijk van af kunnen. Vreemd is het mijn inziens in ieder geval wel dat in een tijd waar iedereen op personeel zit te springen en docenten bijna niet te vinden zijn er in het mbo steeds meer mensen zijn met een tijdelijk contract.
Gerelateerde berichten
-
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
Cao mbo 2025 akkoord
De werkgeversorganisatie MBO Raad enerzijds en de vakorganisaties Algemene Onderwijsbond, FNV Overheid, de FvOv en CNV hebben op 4 juli 2025 een onderhandelaarsresultaat gesloten over de arbeidsvoorwaarden voor de sector mbo. Er is dus weer een cao mbo vanaf 1 augustus 2025. Hieronder lees je meer over de afspraken die voor de cao zijn gemaakt:
Onderhandelaarsresultaat cao mbo 2025
-
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
De treinstakingen van aanstaande dinsdag zijn uitgebreid van Zuid-Holland naar de hele randstad, de NS heeft daarop besloten alle treinen te annuleren. Omdat er geen treinen rijden, is een centraal actiemoment niet langer mogelijk.
Actie 10 juni in Amsterdam wordt verplaatst
-
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam
10 juni, Dam Amsterdam – programma vanaf 12.00 uur
Eerder riepen we op om naar de staking op 10 juni op het Malieveld te komen. Inmiddels hebben de bonden voor NS-personeel aangekondigd om die dag in het westen van het land te staken, wat maakt dat Den Haag met het OV waarschijnlijk slecht bereikbaar is.
Stakingsactie 10 juni: locatie gewijzigd naar Dam Amsterdam